يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۲۱۶
تاریخ انتشار : ۴۵ : ۱۰ - ۱۳ آذر ۱۴۰۰

دیباچه- احسان انصاری: تئاتر کشور در دوران شیوع ویروس کرونا متحمل آسیب ها شد و اغلب دست اندرکاران حوزه تئاتر با چالش های جدی اقتصادی مواجه شدند. با این وجود پس از واکسیناسیون عمومی و صدور مجوز برای اجرای تئاتر وضعیت تغییر کرده و در شرایط کنونی سالن های مختلف شاهد اجرای تئاتر هستند.از سوی دیگر در همین ایام شاهد تغییر دولت و مدیریت وزارت ارشاد نیز بودیم. اینکه مدیریت فرهنگی دولت سیزدهم به چه میزان حوزه تئاتر و کاهش چالش های آن را در اولویت های خود قرار می دهد موضوعی است که در آینده مشخص خواهد شد.«دیباچه» برای تحلیل و بررسی آخرین وضعیت تئاتر کشور با صدرالدین حجازی بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینمای کشور گفت وگو کرده است. حجازی در کارنامه خود بازی در سریال هایی مانند روزی روزگاری، نابرده رنج، زیرزمین و همچنین بازی در فیلم های ناخدا خورشید،تردید،خرس،روز شیطان و... را دارد. در ادامه ماحصل این گفت وگو را می خوانید: 

 بخش خصوصی به اهالی تئاتر رحم نمی‌کند/ پس از واکسیناسیون عمومی تغییرات مثبت در تئاتر چشمگیر بوده / وضعیت تئاتر به مراتب پویاتر و قابل قبول تر از سینماست

*تئاتر یکی از هنرهایی بود که از زمان شیوع ویروس کرونا تحت تأثیر این بیماری قرار گرفت و با چالش های جدی مواجه شد.با این وجود پس از واکسیناسیون عمومی دوباره شرایط برگزاری تئاتر فراهم شده است.مهم ترین تغییرات وضعیت تئاتر پس از واکسیناسیون چیست؟آیا وضعیت رضایت کننده است؟

کرونا روی جنبه های زندگی مردم ایران تأثیر گذاشت و تئاتر نیز به دلیل شرایطی که دارد ،تحت تأثیر این بیماری قرار گرفت.در دوران کرونا به دلیل عدم امکان برگزاری تئاتر، وضعیت اقتصادی دست اندرکاران تئاتر کشور با چالش های جدی مواجه شد، که خوشبختانه با واکسیناسیون عمومی ای که صورت گرفت و تئاتر ها دوباره اجرا شدند، وضعیت تا حدود زیادی بهبود پیدا کرده است؛ با این وجود نباید از آسیب هایی که کرونا به تئاتر وارد کرد به راحتی عبور کرد.من به تازگی به دیدن یکی از تئاترهای در حال اجرا رفتم و مشاهده کردم که جمعیت زیادی برای دیدن این تئاتر آمده بودند و استقبال خوبی داشتند.به صورت طبیعی با واکسیناسیون و ایمنی ای که به وجود آمده شرایط تغییر کرده و به نظر می رسد در آینده و به مرور زمان نیز وضعیت بهتر خواهد شد.

*آیا این تغییر در انگیزه اهالی تئاتر نیز مشاهده می شود؟

بله،به صورت طبیعی اهالی تئاتر که در دوران کرونا با مشکلات جدی مواجه شده بودند در شرایط کنونی از انگیزه زیادی برای کار برخوردار هستند و این انگیزه در زمینه های مختلف اجرای تئاتر مشاهده می شود.اهالی تئاتر تشنه کار کردن هستند و پس از تغییراتی که صورت گرفته با ایده ها و نوشته های جدید به دنبال ارائه تئاترهایی هستند که مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.در شرایط کنونی با اغلب اهالی تئاتر که صحبت می کنیم متوجه می شویم که سرشار از انگیزه و دغدغه هستند که می تواند چشم انداز مناسبی رای پیش روی تئاتر و هنر کشور قرار بدهد.

*با تغییر دولت و رویکردی که وزارت ارشاد در دولت سیزدهم در پیش گرفته آیا موضوع تعالی تئاتر از جمله اولویت های وزارت ارشاد بوده است؟

مسئولان وزارت ارشاد و متولیان تئاتر در دولت سیزدهم نسبت به تئاتر کشور حُسن نیت و نگاه خوبی دارند و این موضوع می تواند به تعالی تئاتر در آینده کمک کند.در مدتی که دولت سیزدهم روی کار آمده و وزیر ارشاد تغییر کرده، من احساس می کنم نگاه وسیع تری به موضوع تئاتر ایجاد شده که جای امیدواری زیادی وجود دارد.اگر امروز وضعیت تئاتر و سینمای کشور را با هم مقایسه کنیم من معتقدم وضعیت تئاتر به مراتب پویاتر و قابل قبول تر است.تئاترهایی که من به تازگی مشاده کردم  از متن و کارگردانی خوبی برخوردار بود و با توجه با اینکه اغلب دست اندرکاران جوان بودند اما از انگیزه و اراده قوی برخوردار بودند.تئاتر همواره نسبت به عرصه های دیگر هنری بالندگی خود را داشته  و امروز نیز همین جایگاه را حفظ کرده است.

 بخش خصوصی به اهالی تئاتر رحم نمی‌کند/ پس از واکسیناسیون عمومی تغییرات مثبت در تئاتر چشمگیر بوده / وضعیت تئاتر به مراتب پویاتر و قابل قبول تر از سینماست

*مهم ترین چالش های تئاتر امروز ایران را چه مسائلی می دانید؟

مهم ترین چالش امروز تئاتر ایران مسأله سالن است. از سوی دیگر بخش عمده ای از سالن ها در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته و این در حالی است که در گذشته وضعیت این چنین نبود و سالن با موانع کمتری در اختیار هنرمندان قرار می گرفت و فروش نیز متعلق به اعضای تئاتر بود.باید بگویم که در شرایط کنونی موانع زیادی برای برگزاری تئاتر وجود دارد و اگر دولت حمایت نکند آسیب های جدی به تئاتر وارد می شود.اینکه یک تیم تئاتر مجبور باشد برای یک شب، چهار میلیون به سالن پول بدهد که رقم زیادی است، از جمله آسیب های دردناک تئاتر به شمار می رود؛وضعیت در شرایطی دردناک می شود که دولت نیز به تازگی سالن های خود را اجاره می دهد که وضعیت سختی را برای هنرمندان ایجاد کرده است.این وضعیت دردناک در شرایطی است که متن،کارگردان و بازیگر خوب در تئاتر زیاد است و هر کدام نیز از انگیزه کافی برای فعالیت برخوردار هستند.من قصد داشتم قبل از شیوع ویروس کرونا یک تئاتر روی صحنه ببرم و هنگامی که مراجعه کردم و قیمت سالن ها را مشاهده کردم از تصمیم خود منصرف شدم. امیدوارم این وضعیت در آینده اصلاح شود تا هنرمندان با کمترین دغدغه بتوانند تئاتر های خود را روی صحنه ببرند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳